12/26/2012

Forralt boros-aszalt szilvás bejgli




A karácsonyi mákos és diós bejgli (kalács) készítése Magyarországon néphagyomány. A népi hiedelem szerint a diót rontás ellen kell enni, a mák pedig bőséget hoz a házhoz. Idén a karácsonyi asztalra mákos-narancsos, diós-mézespuszedlis és csokis-meggyes-gesztenyés bejglit készítettem, illetve kipróbáltam Limara forralt boros-aszalt szilvás bejglijét, ami egy igazi különlegesség.  

Hozzávalók a töltelékhez:
  • 200 g cukor
  • 1 ek. méz
  • 1 dl víz
  • 1 dl vörösbor
  • 2 fahéjrúd
  • 2 csillagánizs
  • 1 vaníliarúd kettéhasítva
  • 4-5 szem szegfűszeg
  • citrom és narancshéj
  • 200 g aszalt szilva

Elkészítés:

A cukrot, a vizet és a fűszereket egy lábosba tettem, majd lassú tűzön sűrű szirupot főztem belőle. Addig hagytam a tűzön, míg a színe kezdett szép aranysárgába hajlani. Ekkor hozzáadtam a mézet, a vörösbort, és az aszalt szilvát és visszatettem a tűzre. Addig főztem, míg a szilva egészen megpuhult, a lé sűrű, szirup állagú lett. Kiszedtem a fűszereket és hagytam szoba-hőmérsékletűre hűlni. Végül botmixerrel pürésítettem.


Hozzávalók a tésztához:
  • 450 g finomliszt
  • 125 g vaj
  • 60 g zsír
  • 50 g porcukor
  • 12 g friss élesztő
  • 1 tojás sárgája
  • csipet só
  • 0,5 dl hideg tejszín
  • 0,5 dl hideg víz

Elkészítés:

Legegyszerűbb késes betétű robotgéppel összeállítani a tésztát. Ha az nincs, akkor egy nagyobb tálba szitálom a lisztet, elkeverem benne a sót és a cukrot, belemorzsolom az élesztőt (nem kell futtatni). Ezután a vajjal és a zsírral morzsolom el. A közepébe mélyedést készítek, ide öntöm a tejszínt és a vizet, valamint a tojás sárgáját. Összeállítom a tésztát. Lemérem és három egyforma cipóra osztom. Letakarom és kb. 20 percig pihentetem. Míg pihen 300 g aszalt szilvát feldarabolok a töltelékhez. Egy egész tojást pedig különválasztok a lekenéshez. A pihentetett tésztát vékony, téglalapformára nyújtjom. Közben sem a deszkát, sem a tésztát nem lisztezem. Megkenem a fűszeres szilvakrém harmadával, majd megszórom a felaprított aszalt szilva ugyancsak harmadával. A tészta két rövidebb és egy hosszabb oldalán visszahajtom 2-2 centit a töltelékre, majd a negyedik oldalától kezdve feltekerem. Ugyanígy járokk el a másik két tésztával is. Sütőpapírral bélelt sütőlemezre ültetem őket. A tojás sárgájával lekenem őket, majd hideg kamrába teszem a tepsit. 1-2 óra múlva, amikor a tojássárgája a tésztára száradt megkenem tojásfehérjével a rudakat. Visszateszem a hideg kamrába és éjszakára ott hagyom. Másnap a sütőt előmelegítem 180 fokra. Míg melegszik a bejgliket sűrűn megszurkálom egy hurkapálcával, hogy sütés közben a gőz távozni tudjon. A tésztát a forró sütőbe tolom, és kb. 20-25 perc alatt pirosra sütöm. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése